Ik wil geen ondernemer meer zijn…
Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd om naast mijn baan bij het Edulab ondernemer te zijn. Een sprong in het diepe, een nieuwe uitdaging. Maar soms, hoe hard je ook zwemt, blijkt het water gewoon niet jouw element te zijn. Klanten binnenhalen, het klinkt zo simpel. Maar voor mij voelde het als een constante strijd (vooral met mijn gevoel), één die me meer energie kostte dan opleverde. Het gaf me een onaangename nasmaak, alsof ik iets deed dat niet bij me paste. #Ondernemersdilemma
Nieuw (school)jaar, Nieuwe kansen. Dus wat nu?
Ik blijf trouw aan het Edulab op het ROC van Twente, hier voel ik me helemaal thuis met het begeleiden en ondersteunen van docenten in het gebruik van Educatieve Technologie en digitale didactiek. Er staan genoeg leuke dingen op me te wachten, zoals Lesson Makeovers, een studiereis naar de BETT in London, het Kennisfestival en het uitproberen van nieuwe tools en technologie.
Maar daarnaast stop ik als Mediacoach en krijg ik een nieuwe rol binnen het ROC: Projectleider voor het Toptraject. Hierin ga ik me richten op het voorbereiden van VMBO/MBO studenten op het HBO. Kansengelijkheid, een thema dat me na aan het hart ligt. Het is een kans om echt verschil te maken, om jongeren te helpen hun volledige potentieel te bereiken. Daar heb ik onwijs veel zin in!
Naast dit alles ben ik begonnen met de Teacher Leader opleiding bij Onderwijsarena/Ceto trainingen. Hier leer ik hoe ik samen met docenten het onderwijs in beweging kan krijgen. Didactisch Meesterschap, Coachen en Begeleiden, Onderzoeken en Veranderkunde, het zijn allemaal thema’s die me fascineren. En het mooiste van alles? Er is een groot component van persoonlijke ontwikkeling aan verbonden. #PerfecteTiming
Een teacher leader is een actieve, betrokken en gedreven leraar die alleen of samen met anderen,
formeel of informeel, door ontwikkeling, inspiratie en onderzoek
zijn/haar collega’s, leidinggevenden en de bredere schoolomgeving beïnvloedt/beweegt om het leren en lesgeven te verbeteren
om daarmee leeropbrengsten bij meer dan alleen zijn/haar eigen leerlingen te verhogen.
~ Michel van Ast, Patricia Slobbe en Margreet Pols
En wat nog meer?
Op de (vrije) dagen die ik “voor mezelf” heb, geef ik, op verzoek, workshops. Bij Onderwijsarena en voor mezelf. Over activerende werkvormen, digitale didactiek, Educatieve Technologie, AI, digitale geletterdheid en nog veel meer. Ik ga ook verder werken aan de nieuwe opleiding “Educatief Technoloog” voor Didactech die in september 2024 van start gaat. Ik volg mijn hart, ga waar de energie zit en zie vanzelf wat er op mijn pad komt. Geen projecten meer binnenhalen, maar volmondig ja kunnen zeggen als er leuke dingen voorbij komen.
Dus laat het me weten als je een leuke opdracht hebt waar je mijn hulp (en enthousiasme) bij kan gebruiken!
Dit jaar had ik een moeilijke start door een malaria-infectie, maar ik ben er weer bovenop en heb er zin in. Geen ondernemer meer, maar wel ZZP-er!
Mijn reis als ondernemer was kort, maar krachtig. Het heeft me laten inzien dat niet elke rol bij me past. Maar het heeft me ook laten zien waar mijn ware passies liggen; Bij iets betekenisvols (in het onderwijs), in het geven van workshops en bij het maken van producten en die vervolgens (openbaar) te delen met docenten. (Zoals: Lessen over Mediawijsheid, Tools voor digitale didactiek, Escaperooms in de klas, tips over het gebruik van AI). Dat ga ik meer doen!
Dus, voor iedereen die zich op een kruispunt in het leven bevindt, die twijfelt over welke weg te nemen; het is oké om van richting te veranderen. Om te erkennen dat iets niet werkt. Het belangrijkste is om te blijven zoeken naar wat je echt gelukkig maakt, naar wat echt bij je past.
Dank je wel voor het lezen 🍎.
Ben blij dat je weer beter bent! Mooi dat je hebt kunnen nadenken en letterlijk stilstaan. De malaria heeft je dus ook iets gebracht! We komen elkaar weer tegen. Topper! 👊