Digipoly: een Spel over Digitale Geletterdheid

Op 25 mei had ik het genoegen mijn nieuwste creatie, Digipoly, te presenteren tijdens de conferentie voor gamedidactiek. Deze bijzondere gebeurtenis markeerde niet alleen het einde van mijn opleiding tot Gamificator bij de 4D Serious Gaming Academy, maar ook het begin van een spannende nieuwe tool in de wereld van het onderwijs. Deze dag was extra speciaal omdat ik de gelegenheid kreeg om deel te nemen aan een podcast-opname met Josien Boetje voor haar serie ‘Digisnacks‘, waarin we dieper ingingen op de achtergrond en de doelstellingen van Digipoly.

Digipoly is een spel dat ontworpen is met het doel om het gesprek over digitale geletterdheid in het onderwijs aan te wakkeren. Het haalt inspiratie uit het klassieke bordspel Monopoly, maar met een moderne draai: het spel draait volledig om digitale geletterdheid en het belang van digitaal burgerschap.

In het spel creëert elke speler zijn eigen avatar en navigeert vervolgens door een reeks opdrachten en uitdagingen die gebaseerd zijn op de vier domeinen van het SLO. De spelers worden niet alleen uitgedaagd om opdrachten te voltooien, maar ook om van denkperspectief te veranderen en kritisch na te denken over verschillende aspecten van digitale geletterdheid.

Dit maakt het spel tot een perfect conversatiestuk en een middel voor bewustwording, zowel voor docenten als voor studenten van het PO, VO, MBO, hoger onderwijs, en ook bibliotheken en gemeentes.

Het belang van digitale geletterdheid (en digitaal burgerschap)
Het belang van digitale geletterdheid kan nauwelijks worden overschat in onze steeds digitalere wereld. In wezen omvat digitale geletterdheid het vermogen om effectief en veilig gebruik te maken van digitale technologieën om informatie te communiceren, vinden, begrijpen en beoordelen. Of het nu gaat om studenten die online informatie moeten beoordelen voor een onderzoeksproject, of docenten die digitale tools moeten inzetten voor effectief afstandsonderwijs, digitale geletterdheid is een onmisbare vaardigheid in onze moderne samenleving.

Zonder voldoende digitale geletterdheid kunnen mensen zich verloren voelen in de enorme zee van informatie die het internet biedt, of erger nog, kunnen ze vatbaar worden voor misinformatie of cybercriminaliteit. Daarom is het zo belangrijk om digitale geletterdheid op te nemen in het onderwijs en het bewustzijn van het belang ervan te vergroten. Met Digipoly hoop ik bij te dragen aan dit bewustzijn en het gesprek over digitale geletterdheid in het onderwijs te bevorderen. Het is mijn geloof dat door spel en gesprek, we op een leuke en interactieve manier kunnen leren over dit cruciale onderwerp. Het is een klein, maar belangrijk stapje naar het voorbereiden van onze studenten – en onszelf – voor een steeds digitalere toekomst.

Ik heb Digipoly zo ontworpen dat het niet alleen plezierig is om te spelen, maar ook tot nadenken aanzet over de integratie van digitale geletterdheid in het bestaande onderwijs. Na het spelen van het spel ontvangen de spelers een mini-magazine “Digitale Geletterdheid”, boordevol tips en trucs voor het integreren van deze essentiële vaardigheden in het onderwijs.

Voor degenen onder jullie die geïnteresseerd zijn in Digipoly en willen leren hoe je digitale geletterdheid bespreekbaar kunt maken met je collega’s of leerlingen, bied ik workshops aan. Tijdens deze workshops kunnen we het spel spelen, wat meestal tussen de 1 en 1,5 uur duurt. Maar, als je echt diep wilt duiken in het onderwerp en wilt leren hoe je digitale geletterdheid kunt implementeren in je eigen lessen/curriculum, raad ik aan om een actieve werksessie van 3 uur bij te wonen.

“Digipoly is meer dan zomaar een spel. Het is een tool voor onderwijs, voor gesprek, voor kritisch denken.
Ik ben ontzettend trots op wat we hebben bereikt en ik kijk uit naar de impact die het zal hebben op de toekomst van het onderwijs”


~ Denise Brilman

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.